Na prostoru današnje SAP Kosovo zbog povoljnog geografskog položaja, guste naseljenosti i izvanredne prirode, što je omogućavalo sažimanje više umetniÄkih uticaja, vrlo brzo je nastala jaka društvena a potom i državna zajednica, jedan od centara srednjovekovne
Srbije. Razvoj materijalne povukao je i brzi uspon duhovne kulture, razmah stvaralaštva i intelektualne nadgradnje. Ova zajednica Äesto je bila pozornica stapanja razliÄitih umetniÄkih strujanja i društveno-istorijskih procesa, mesto prožimanja naroda, etniÄkih zajednica i kultura. U takvim prilikama, Äije se trajanje meri vekovima, razvila se veština Äudesnog narodnog veza, od koga je, ovog puta, prikazano ono što je uÄinjeno od polovine XIX veka do vremena uoÄi Drugog svetskog rata.
Metohijske
košulje izraÄ‘ivane su od konopljinog, a kosovske od konopljinog, lanenog, polupamuÄnog i pamuÄnog platna. ObiÄne košulje, one koje su svakodnevno nošene, nisu imale ukrase. Samo one sveÄane, u kojima se izlazilo na narodna okupljanja i sabore, ukrašavane su vezom, za šta su korišÄ‡ene raznobojne niti od vune, pamuka, svile i metala.
InaÄe, košulje su dobijale nazive po mestima u kojima su nastajale šare. Tako postoje ’’lipljanka’’ i ’’skulanka’’. ÄŒesto su nazivane i po šari koja je bila navezena: recimo, ’’lozana’’, ’’zmijana’’, ’’kolaÄana’’, ’’tri šarke’’... Samo je jedna košulja nazvana po upotrebi metala korišÄ‡enog za vez – ’’zlatana’’ – mada je raÄ‘ena žicom od srme. Na Kosovu je postojala i košulja koja se oblaÄila samo na dan venÄanja, tzv. venÄana košulja ili ’’Ä‘urÄ‘evojka’’.
Sve košulje vezene su iglom za vez, i to brojanjem niti osnove. Nije poznato da li su korišÄ‡ena još neka pomagala. Od umešnosti vezilje zavisilo je da li će platno na kome veze zatezati rukama ili pomagalima. Razlika izmeÄ‘u venÄane i ostalih košulja je znatna. Na venÄanoj košulji navezena površina je veća, veze se ceo gornji deo rukava, a ne samo jedan njegov deo. Šare su sitnije i ponavljaju se, a po navezenoj šari prišivane su kićanke i šljokice. Možda bi poreklo naziva te košulje trebalo tražiti u tekstovima pesama koje prate nevestinske igre na saborima za Uskrs ili ÄurÄ‘evdan jer, tokom prve godine braka, kada odlaze na sabore, neveste oblaÄe svoje venÄane košulje (samo te godine). Ili bi, možda, poreklo naziva venÄane košulje trebalo tražiti u okviru sadržaja svadbenog obreda?
Šare su raÄ‘ene višnjecrvenom ili mrkocrvenom vunom, na platnu od konoplje. Sve do dvadesetih godina ovog veka metohijski vez raÄ‘en je samo vunom i samo na tom platnu. Poslednji uzorci ovog po lepoti neobiÄnog veza, koji su raÄ‘eni posle Prvog svetskog rata, osim vunom vezeni su i sa malo raznobojnog pamuka. Nekad je platno od konoplje zamenjivano pamuÄnim.
Kada je reÄ o šarama, motivi u vezu su po svemu univerzalni. Predstave krsta, romba, šestougaonika, stilizovanog cveta, kuke, trougli i drugi geometrijski oblici javljaju se ne samo u ovom već u gotovo svakom vezu, zatim u tkanju, u ukrašavanju metala, drveta, u arhitekturi, na stećcima.
Danas se može samo pretpostavljati kakva je simbolika šara na košuljama iz Metohije i sa Kosova, jer nema mogućnosti da se protumaÄe poruke stotina, možda i hiljada ženskih ruku Äija su izložena dela donela prijatnu viziju gotovo zaboravljene prošlosti.
Just what I was looking for.
Sve lepo usminkano, a deca gladna. Ag...
8...
meni treba notni zapis ove pjesme &n...
ok je jos viceva treba