Osnovni pojmovi jevrejskih obiÄaja i religije UVOD
Jevreji su semitski narod. Ime su dobili od Noahovog sina Šema. U semite još spadaju Egipćani, Arapi i dr. Dok su Hamiti crnci Praotac Jevreja je Avram koji je osnivaÄ jednobožaÄke religije. Oženio se Sarom i rodio im se sin Isak. Avram se nije slagao sa svojom okolinom te se sa svojim pristalicama preselio na suprotnu stranu reke zbog Äega su ih zvali preÄani, na tadašnjem jeziku ivrim. Od te reÄi su se izveli nazivi za Jevreje: Jevrej, Ebreji, Džu.
RELIGIJA, OBREDI, BLAGOSLOVI
SINAGOGA (grÄki: mesto okupljanja, hebrejski: bet kneset) u nekim ortodoksnim opštinama naziva se i šil (škola). Može biti smeštena u bilo kojoj pristojnoj zgradi, odnosno prostoriji. ÄŒelo Sinagoge je okrenuto prema Jerusalimu i u tom delu je postavljem aron hakodeš (sveti orman u kom se Äuvaju svici Tore). Tora se u ortodoksnim opštinama Äita na uzvišenju koje se zove bima, odnosno almenor, postavljenom na sredini Sinagoge. U liberalnim, odnosnim neološkim opštinama bima (almenor) se postavlja na Äelo Sinagoge pred sveti orman (aron hakodeš). Na uzvišenje bima, postavlja se sto za Äitanje Tore. Žene nemaju pristup u deo Sinagoge gde se drži bogosluženje, tamo pristup imaju samo muškarci i deca. U Sinagogi se sedi u klupama koje vernici obiÄno iznajme za jednu sezonu ili kupe. Žene se okupljaju u zasebnoj prostoriji pored muškog dela, odvojene drvenim rešetkama ili u novijim Sinagogama na galerijama. IME BOGA JE J-H-V-H (peto slovo u alef-betu predstavlja njegovo ime) ali ne sme da se izgovori. Umesto njega koristi se reÄ “Adonai” (Gospod) koja se u religioznim opštinama zamenjuje i reÄju “Hašem” (Ime Njegovo). MOLITVENICI
Univerzalni molitvenik za svakodnevnu upotrebu zove se Sidur. Molitvenik za praznike u više svezaka zove se Mahzor. Molitvenik za žene na jeziku naroda okoline zove se Miriam ili Tehina Šaharit – jutarnja molitva. Minha – od podneva do veÄeri. Maariv – govori se od zalaska sunca do ponoći. Musaf – se izgovara subotom, praznicima i polupraznicima, prepodne, izmeÄ‘u Šaharita i Minhe. Neila je završna molitva na praznik Jom Kipur. ObiÄno moli najstarije lice u mestu a završava se duvanjem šovar što oznaÄava i kraj posta. Mazkir – Äita se u pomen mrtvima 4 puta godišnje - na Jom Kipur, zatim poslednjeg dana Pesaha, drugog dana Šavuota i za Sukot na 8. dan. Nakon Äitanja Tore na Mazkiru je glavna molitva Kadiš za kojom sledi Äitanje imena pokojnika. ZID PLAÄŒA (kotel hamaaravi – zapadni zid)
Jedini preostali deo drugog hrama. Najveće svetilište jevrejskog naroda, nalazi se u podnožju brda Morja u starom delu Jerusalima. Za vreme arapske okupacije Jerusalima Jevrejima nije bilo dozvoljeno da se mole kod Zida PlaÄa. Danas je to mesto sastanka svih Jevreja bez obzira da li su pobožni ili ne. Kod Zida PlaÄa muškarci se okupljaju na levom većem delu dok se žene okupljaju na desnom delu koji je ogradom odvojen od levog.
DESET ZAPOVESTI
Deset zapovesti se dele na dva segmenta. JA SAM GOSPOD BOG TVOJ NEMOJ IMATI DRUGIH BOGOVA OSIM MENE NE POMINJI UZALUD IMENA BOGA SLAVI DAN ODMORA, ŠEST DANA RADI A SEDMI SE ODMARAJ POŠTUJ OCA I MAJKU SVOJU DA BUDEŠ DUGOVEÄŒAN NA OVOM SVETU NE UBIJ NE ÄŒINI PRELJUBE NE KRADI NE SVEDOÄŒI LAŽNO NE POŽELI KUĆE, IMANJE I ŽENE BLIŽNJEGA SVOG JEVREJSKI KALENDAR
Jevrejska godina ima 12 meseci a prestupna 13 meseci. Meseci su: Nisan Ijar Sivan Tamuz Av Alul A u prestupnoj godini – Veadar. Po Jevrejskom kalendaru godina 2008. je 5768. godina. Tišeri Hešvan Kislev Tevet Ševat Adar PRAZNICI
Šabat Veliki praznici: Roš Hašana Jom Kipur Praznici hodoÄašÄ‡a Pesah Šavuot Sukot Veseli praznici Purim Hanuka
Manji praznici: Lag Baomer Tu Bišvat
ISHRANA
Košer ishrana – znaÄi ritualno ispravnu hranu koja se kod Jevreja koristi 3300 godina. Pored svetkovanja Šabata, Kašrut odnosno Košer ishrana jedna je od najbitnijih obeležja Jevrejstva. U košer ishrani su strogo odvojena masna – odnosno mesna jela od mleÄnih jela. Te dve vrste jela ne mogu se zajedno ni pripremati ni kuvati ni Äuvati ni koristiti. TakoÄ‘e se za ove 2 vrste jela upotrebljava zasebno posuÄ‘e i pribor za jelo. Posle uzimanja mesne hrane do uzimanja mleÄnog obroka treba priÄekati 3-6 h. A posle mleÄne hrane treba da proÄ‘e pola sata do 2 h pre nego što će se jesti mesna hrana. Doduše u pojedinim je dozvoljeno odmah jesti mesnu hranu nakon mleÄne ukoliko se usta isperu hladnom vodom.
ŽIVOTNI CIKLUS
RoÄ‘enjeOsmog dana po roÄ‘enju svako muško dete se obrezuje, znaÄi Avramov savez. Obrezivanje je dozvoljeno i na Šabat i na Jom Kipur. ÄŒin obrezivanja vrši za to osposobljeno lice a u većim opštinama obrezivanje vrši lekar i to još u porodilištu. Brit Mila se može odložiti samo ako lekari utvrde bolest kod deteta. Bar Micva(pod obavezom) Svako muško dete kada navrši 13 godina po verskim zakonima dobija pravo da punopravno uÄestvuje u zajedniÄkim molitvama i u Äitanju Tore. ÄŒin proglašenja tog dogaÄ‘aja obavlja se u Sinagogi. Bat Micva Proglašenje punoletstva devojaka koje su napunile 12 godina i tadoÄ‘e mogu da prisustvuju molitvi.
Hatuna (brak) Brak se može sklopiti u Sinagogi, kući mladenaca, u dvorištu Sinagoge. Na vidno mesto se postavi baldahin (hupa) kao simbol budućeg doma mladih. Umesto hupa obred venÄanja se može održati ispod razapetog molitvenog šala talit koji drže prijatelji. VenÄavanje vrši rabin Sinagoge. ObiÄaj je da mladenci piju vino iz iste Äaše koju zatim mladoženja stavlja na pod i nogom gazi na nju. ÄŒestita se svima reÄima “Mazal tov”.
Levaja (sahrana) Hevra kadiša preuzima celokupnu brigu oko pokojnika i sahrane. Pokojnik se okupa, zatim obuÄe u belu platnenu mrtvaÄku odeću (ogrtaÄ, gaće bele, Äarape, kapu – a žene u maramu). Zatim se muškarac uvije u molitveli šal – Talit, a žena u Äaršav. Ta odeća se na hebrejskom zove: Tahrihim. Za vreme ukopa Äitaju se molitve El Male Rahamim (Bože pun si milosrÄ‘a) i Kadiš – Äita sin pokojnika ako nema sina, najbliži muški roÄ‘ak.
POJMOVI IZ JUDAISTIKE
Talit – molitveni šal bele boje od tekstila sa plavim ili crnim prugama na oba kraja. Talit je i iskazan na Izraelskoj zastavi. Talit se koristi prilikom izgovaranja molitvi Saharit i Musaf.
Cicit – je takoÄ‘e od tekstila kao i Talit. Ima otvor za glavu i nosi se ispod odela. Nose ga veoma pobožni.
Tfilin – molitveno remenje koje stavljaju muškarci stariji od 13 godina. Sastoji se od kutijice kožnog remenja i vezuje se na levu ruku da kutija bude u visini srca. Remenje se obmota 7 puta na podlakticu a na dlanu se veže u obliku slova “šin”.
Mezuza – treći je znak što Tora propisuje. To je svitak na pergamentu na kojem je rukom napisan odlomak iz molitve Šema Israel (ÄŒuj Izraele).
TANAH (Biblija)
Ime dolazi od kovanice nastale od reÄi Tora, Neviim i Ktuvim. Tora - Pet knjiga Mojsijevih Neviim - Osam knjiga Proroka Ktuvim - Jedanaest knjiga ostalih spisa TALMUD (Nauk, znanje steÄeno uÄenjem)
Talmud Vavli – Vavilonski Talmud 500 g.n.e. Talmud Jerušalmi – Jerusalimski (Palestinski) Talmud 400 g.n.e. Sastoji se iz dva dela: Mišne i Gemare BARUH SPINOZA Zapadna filozofija Filozofija XVII veka Ime: Baruh de Spinoza RoÄ‘en: 24. novembra 1632. godine Amsterdam, Holandija Umro: 21. februara 1677. godine Hag, Holandija Škola/tradicija: kontinentalni racionalizam Glavna interesovanja: etika, metafizika, epistemologija, psihologija, politika, religija ZnaÄajne ideje: panteizam Uticaji od: Hobsa, Dekarta, Kuze, Aristotela, Bejkona Uticao na: Konveja, Kanta, Hegela, Dejvidsona, Šopenhauera, Delusa, Ajnštajna, Getea Baruh de Spinoza (hol. Baruch de Spinoza), kasnije Benedikto Spinoza (1632-1677), bio je holandski metafiziÄar, epistemolog, psiholog, filozof morala, politiÄki teoretiÄar i filozof religije. Smatra se da je bio jedna od najznaÄajnih figura racionalizma XVII veka. Život i delo: Spinoza se rodio i odrastao u jevrejskoj zajednici Amsterdama. U 22. godini je promenio svoje ime Baruh u latinsko Benedikto. IzmeÄ‘u 1652. i 1656. godine studira kartezijansku filozofiju u školi Fransis van Emdem. Tu je razvio heterodoksne koncepcije o prirodi božanskog, napuštajući definitivno judaizam, što je dovelo da bude izbaÄen iz jevrejske zajednice, 1656. godine. Proveo je celi svoj život u Holandiji. 1666. godine napušta Amsterdam i prelazi da živi u Rijnsburgu, Vorburgu i Hagu. Bavio se delom puliranjem soÄiva i njegovo poznavanje optike ga je navelo na znaÄajan doprinos nauci XVII veka. Student: Marko Fišer Prof: Božo Sovilj Fakultet za sport i turizam – TIMS Novi Sad, 2008.
|
Just what I was looking for.
Sve lepo usminkano, a deca gladna. Ag...
8...
meni treba notni zapis ove pjesme &n...
ok je jos viceva treba