PolitiÄka misao Svetozara Markovića
Sadržaj:
- život Svetozara Markovića
- analiza misli Svetozara Markovića sa aspekta:
- socijalnog pitanja
- nacionalnog pitanja
- politike
- književnosti
- uticaj (znaÄaj) Svetozara Markovića
Svetozar Marković je roÄ‘en 1846. godine. Bio je politiÄar, književnik, publicista, pisac, osnivaÄ socijalistiÄkog pokreta u
Srbiji, prvi teoretiÄar realizma u srpskoj književnosti i spada meÄ‘u najznaÄajnije politiÄke liÄnosti Srbije u drugoj polovini XIX veka.
Išao je u gimnaziju u Kragujevcu i
Beogradu, a posle jednogodišnjih studija na Velikoj školi u Beogradu gde je prihvatio ideje liberala, nastavio je studije tehnike u Petrogradu u Rusiji kao stipendista srpske vlade. U Rusiji je boravio od 1866. do 1869. godine i tamo se upoznao sa socijalistiÄkim i marksistiÄkim idejama, spisima socijalista-utopista, s naprednim piscima i misliocima kao što su bili ÄŒerniševski, Pisarov i Dobroljubov koji su bili jedni od najvećih ruskih revolucionarnih demokrata. Zbog zdravstvenih problema napustio je Rusiju i nastavio da studira u Švajcarskoj. Tamo se upoznao sa nauÄnim socijalizmom Karla Marksa, kao i sa drugim teoretiÄarima koji su bili njegovi sledbenici. U Švajcarskoj je izgradio svoj odnos prema Pariskoj komuni i internacionali. Slagao se sa delatnošÄ‡u Prve internacionale i postao njen predstavnik za Srbiju i Balkan.
Još kao student poÄeo je da piše, napadajući liberale u Srbiji, a kao politiÄki radnik proÄuo se Älankom „Srpske obmane“ koji je bio objavljen u novosadskom listu „Zastava“. U njemu je bespoštedno kritikovao
ustav iz 1869. godine, a zbog takoÄ‘e kritiÄkih Älanaka u istoimenom listu o prilikama u Srbiji i politici Namesništva posle smrti kneza Mihaila izgubio je stipendiju koju mu je vlada oduzela i na taj naÄin onemogućila dalje školovanje.
Vrativši se u Srbiju 1870. god. Svetozar Marković je 1871. godine pokrenuo prvi socijalistiÄki list u Srbiji i na Balkanu - „Radenik“. U vreme boravka u Srbiji, pošto se uglavnom bavio izdavanjem listova, zbog pisanja, u kojima je izražavao svoje politiÄke stavove, Äesto se sukobljavao sa vlastima, na Äijem se Äelu nalazila dinastija Obrenović, koja je na razne naÄine pokušavala da mu onemogući politiÄku delatnost. Posledice sukoba bile su Äesta proterivanja i zatvaranja. Prisiljen da napusti Srbiju, skoro godinu dana je proveo kao emigrant u Novom Sadu (u Pašićevoj ulici). Vrativši se ponovo u Srbiju 1873. god. sav se predao politiÄkom radu. 1873. i 1874. godine izdavao je politiÄki list „Javnost“ i „Glas javnosti“, a 1875. godine „OsloboÄ‘enje“. MeÄ‘utim, i dalje je bio proganjan, hapšen i osuÄ‘ivan. Zbog navodne štamparske krivice odležao je devet meseci u požarevaÄkom zatvoru odakle je izašao teško bolestan. LeÄio se od tuberkuloze u Italiji, gde je i umro, u Trstu 26. II 1875. godine.
Celokupna Markovićeva misao se može analizirati sa aspekta nacionalnog i socijalnog pitanja i politike. UÄenje Svetozara Markovića bilo je socijalistiÄko, iako su na njega, uporedo sa Karlom Marksom koga je prouÄavao, uticali i drugi socijalni mislioci XIX veka. Dolaskom u Rusiju on je pre prihvatio socijalistiÄke ideje i socijalizam kao model ureÄ‘enja, nego komunistiÄko uÄenje. U poÄetku je bio liberalno graÄ‘anski opredeljen i oslanjajući se delimiÄno na liberalni pokret, Marković je u njemu našao izvor svojih shvatanja o individualnim slobodama i predstavniÄkom karakteru i izbornosti organa vlasti. On je svoj pokret vezao i za nasleÄ‘e srpske istorije, Äime je postigao znatan stepen originalnosti.
Bavio se teorijskim izuÄavanjem srpskog nacionalnog pitanja po kome je trebalo stvoriti jednu državu južnih Slovena na Balkanu. U svom najvažnijem delu „Srbija na Istoku“ Svetozar Marković je dao i svoje koncepcije rešenja nacionalnih odnosa na Balkanu. Rešenje IstoÄnog pitanja video je u zajedniÄkom naporu svih naroda Balkana da se uništi tuÄ‘inska vlast, a u federaciji slobodnih balkanskih naroda nalazio je rešenje njihovih meÄ‘usobnih odnosa. Prema njegovom shvatanju osloboÄ‘enje i ujedinjenje Srba i ostalih južnoslovenskih i balkanskih naroda bilo je moguće samo uništenjem Austro-Ugarske i Turske kao nazadnih država i uklanjanjem monarhijske vladavine u Srbiji i Crnoj Gori. Nakon toga bi se mogla stvoriti slobodna i dobrovoljna federacija (savez) balkanskih republika koja bi bila zasnovana na širokoj unutrašnjoj samoupravi u opštinama, srezovima i okruzima.
Bavio se problemom samouprave tako što je birokratskom režimu, u kome je video uzrok gotovo svih nedaća srpskog naroda, suprotstavio saÄuvane tradicije o zadružnom i samoupravnom životu, i u njima našao jednu od osnova društvenog preobražaja. Bio je za lokalnu samoupravu (komunalno ureÄ‘enje) gde bi osnovnu ćeliju društva Äinile seoske zadruge sa svojim patrijarhalnim odnosom meÄ‘u Älanovima. Svetozar Marković je u Srbiju uneo socijalistiÄke ideje, ali kako ona nije bila industrijska zemlja već zemlja seljaka-sitnosopstvenika, svoje ideje je prilagodio tadašnjim prilikama. U njegovo doba u Srbiji su tek poÄeli da se razvijaju kapitalistiÄki odnosi. On je smatrao da bi se to moglo iskoristiti tako što bi se kapitalistiÄki razvitak trebao preskoÄiti i stvoriti naprednije i pravednije društvo. Zato se zalagao za oÄuvanje i uÄvšÄ‡ivanje porodiÄnih zadruga, kao osnove novog, socijalistiÄkog društva. Marković je verovao da se zadrugarstvom može mimoići ili izbeći kapitalistiÄki razvitak. U tom cilju osnovao je i razvijao nabavljaÄko-potrošaÄke zadruge zanatlija i zanatlijskih radnika. Tako je zapoÄeo organizovanje još nedovoljno razvijene radniÄke klase. Svetozar Marković je prvi teoretiÄar proizvoÄ‘aÄkog i potrošaÄkog zadrugarstva i pokretaÄ i praktiÄar na osnivanju zanatsko-proizvoÄ‘aÄkih i konzumnih zadruga u Srbiji i Vojvodini 70-ih godina XIX veka.
TakoÄ‘e, on je prvi kod nas poÄeo borbu protiv nacionalne romantike i graÄ‘anskog liberalizma u politici i književnosti u Äijoj oblasti je zahtevao „demokratizaciju umetnosti“ kako bi pisci realistiÄki prikazali svoju epohu i poslužili narodnom prosvećivanju.
Uticaj Svetozara Markovića na politiÄki i kulturni razvitak Srbije bio je jedinstven, ogroman i presudan. On je svojom pojavom oznaÄio ne samo poÄetak socijalistiÄkog pokreta nego i opšti uspon progresivnih i demokratskih kretanja i ideja onoga vremena u našu sredinu. Oko njega se okupila Ä‘aÄka i zanatlijska omladina, oduševljena njegovim socijalistiÄkim idejama i realistiÄkim pogledima, koja je uskoro postala najuporniji protivnik postojećih društvenih odnosa. I pored kratkotrajnog delovanja i prerane smrti Svetozar Marković je znatno uticao na dalja politiÄka kretanja u Srbiji. Markovićevi sledbenici nastavili su njegovo delo, iako u izmenjenim istorijskim okolnostima, krajem 70-ih i poÄetkom 80-ih godina XIX veka.
Godinu dana posle njegove smrti, 15. II 1876. godine, izbile su prve radniÄke demonstracije u Kragujevcu. Pošto su na opštinskim izborima dobili većinu, sledbenici S. Markovića, meÄ‘u kojima su većinu saÄinjavali radnici Topolivnice, fabrike oružja, demonstrirali su ulicama Kragujevca za odbranu svojih prava, a protiv onih koji su pokušavali da im oduzmu vlast. Demonstranti su nosili crvenu zastavu s natpisom „Samouprava“. U sledećoj fazi politiÄkog razvitka Srbije zapoÄelo je stvaranje stranaka, od kojih se Radikalna stranka oslonila na ideje S. M. koja je u prvo vreme programski usvojila njegovu koncepciju o uÄešÄ‡u seljaÄkih masa u politiÄkom životu zemlje, ali pravi sledbenik i nosilac borbe i revolucionarnih ideja bila je Srpska socijaldemokratska partija.
Svetozar Marković je napisao veći broj Älanaka u novinama i Äasopisima. Njegovi Älanci „Realni pravac u nauci i životu“, „Pevanje i mišljenje“ i „Realnost u poeziji“ bili su izvanredno znaÄajni za razvoj novije srpske književnosti, a njegove politiÄke misli i ideje i sociološki pogledi razraÄ‘eni su u glavnom i najoriginalnijem delu „Srbija na Istoku“. Napisao je još i „NaÄela narodne ekonomije“, „Prva internacionala“, „Pariska komuna“.
Literatura:
1) Grupa ljudi, Mala enciklopedija, Beograd, „Prosveta“, 1968, 1952 str.
2) Libraire Larousse, Paris, 1967; za Jugoslaviju Opšta enciklopedija, Beograd, „Vuk Karadžić“, 1973, (tom III) 943 str.
3) Nikola Gaćeša, Dušan Živković, Ljubica Radović, Istorija, za III razred gimnazije prirodno-matematiÄkog smera i IV azred gimnazije opšteg i društveno-jeziÄkog smera, Beograd, „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva“, 1996, 259 str.
seminarski rad iz istorije
gimnazija Svetozar Marković
Novi Sad, 3. XII 1997.
Autor: Dejan Kelić
Just what I was looking for.
Sve lepo usminkano, a deca gladna. Ag...
8...
meni treba notni zapis ove pjesme &n...
ok je jos viceva treba